Idén vállalkozásáról se feledkezzen meg!

Az üzleti terv egyik leglényegesebb alappillére a marketingstratégia kialakítása. Legyen szó egy magánorvosi rendelőről, egy kozmetikusról, egy szolgáltatóról, egy kiskereskedőről, egy speciális ipari alkatrészeket forgalmazó cégről vagy egy Európában piacvezető autóipari gyárról, minden tudatos vállalkozásnak szüksége van egy marketingstratégiára.

Egyre több cég ismeri fel ennek a fontosságát, de sokan még nem tulajdonítanak neki túl nagy jelentőséget és milyen rosszul teszik. Pedig, ha szánnának rá időt, hogy foglalkozzanak vele, rájönnének, hogy ez nem más, mint egy gondosan és tudatosan előkészített út céljaik felé.

„GONDOLKODOM, TEHÁT VAGYOK”

Akármilyen pontosan is fogalmazzuk meg fejben, hogy mit várunk el a vállalkozásunk teljesítményét illetően, mindig lesznek olyan konkrét lépések és részcélok, amelyeket nem vettünk számításba. Ettől lassulhatnak döntési folyamataink, de akár a túlköltekezés felé is elbillenhet a mérleg nyelve.
Nem elég tehát gondolatainkban őrizni marketingstratégiánkat, jól is kell tudnunk alkalmazni azokat a gyakorlatban is, ráadásul a megfelelő időben.

ÚTON AZ ÚT FELÉ: MARKETINGSTRATÉGIA 5+1 LÉPÉSBEN

1. Lépés: Elemezzük helyzetünket
2. Lépés: Határozzuk meg, hogy mikor és milyen reklámeszközöket fogunk használni
3. Lépés: Becsüljük meg, mennyi pénzt fogunk a népszerűsítésbe fektetni
4. Lépés: Szerezzünk visszacsatolást
5. Lépés: Tanuljunk a múltból, készüljünk a jövőre

+ 1 Dolgozzuk ki a lehető legrészletesebben a marketingstratégiánk lényegre törő kérdések segítségével

INDULHAT A MARKETINGSTRATÉGIA MEGTERVEZÉSE!

1. LÉPÉS

Cél és célközönség:

  • Milyen üzenetet szeretnénk közvetíteni? Milyen termékekkel/szolgáltatásokkal dolgozunk? Kik használják ezeket?
  • Milyen a megszólítottak korosztály és nem szerinti összetétele? Melyik régióban élnek?
  • Melyek azok az információs csatornák, amiket leggyakrabban követnek?
  • Milyen nyelven fogunk velük kommunikálni?

Versenytársaink feltérképezése a marketingstratégia szerves része:

  • Kiknek van hasonló terméke vagy szolgáltatása?
  • Hányan vannak ezek közül piacvezetők?
  • Ők milyen marketing eszközöket használnak?
  • Vannak olyan ötleteik, amik számunkra is hasznosak lehetnek? Hogyan tűnhetünk ki közülük?
  • Nő vagy csökken a piac szereplőinek száma a vállalkozásunk szektorában? Van olyan piaci rés, ami nekünk kedvez?

Önismeret:

  • Kik vagyunk mi? Mitől vagyunk különlegesek? Mit nyújtunk, amit más nem? Miért érdemes minket választani?
  • Mik a gyengeségeink? Milyen lehetőségeink vannak?
  • Vannak olyan banánhéjak a rendszerünkben, amiken esetleg el tudunk csúszni?

2. LÉPÉS

Az első lépésben felsorolt kérdések megválaszolása után már körvonalazódik bennünk, hogy kikkel és mit szeretnénk közölni, de még nem fogalmaztuk meg, hogy ehhez milyen eszközökre lesz szükségünk.

Ma már rengeteg opció áll rendelkezésünkre, hogyan válasszunk?

Ennek eldöntéséhez elengedhetetlen, hogy pontosan ismerjük fogyasztóinkat és viselkedésüket. Például egy sporttal és életmóddal foglalkozó vállalkozás Instagram bejegyzésekkel növekedni képes, hiszen az ott jelenlevők rajonganak az előtte-utána képekért, mert az eredmények kézzel foghatók. Szívesen látnák magukon is a változást, így motiválhatók lesznek a szolgáltatás igénybevételére vagy a termék megvásárlására. Ezzel szemben egy hűtéstechnikai cégnél érzékelhetjük, hogy nem ez a megfelelő irányvonal.

Írjuk össze az összes olyan eszközt, amit ismerünk, majd számozzuk be őket prioritás szerint. Ne akarjunk mindenhol jelen lenni. Csak azokat válasszuk ki, amik valóban segítik munkánkat.

Ehhez kapcsolódó kérdéseink:

Melyik lesz a leghatékonyabb eszközünk? Hogyan kommunikáljunk? Milyen gyakran, melyik napokon és annak melyik szakaszában tudunk az üzenettel célt érni? Hogyan fogjuk ütemezni az eszközeink használatát?

3. LÉPÉS

Ne hagyjuk, hogy megtévesszenek minket az ingyenes reklámalternatívák, ugyanis ezeket a felületeket is kezelnie kell valakinek. Kire fogjuk ezt bízni? Mi magunk végezzük, vagy kiszervezzük a feladatot? Akárhogyan is döntünk, ha esetleg pénzt nem is, de időt annál inkább igényelni fog ez a projekt.
Tudatosan készüljünk fel erre is, ne csak a költséggel járó hirdetésekre.

A korábban felírt legfontosabb eszközökhöz milyen tervezett és tényleges költségbecslést társíthatunk? A könnyebb átláthatóság érdekében hogyan bonthatjuk le további szempontok szerint ezeket? Mik lesznek konkrétan azok a rendszerelemek, amiket hirdetni fogunk és ez mennyibe fog kerülni nekünk?

4. LÉPÉS

Tegyük fel, hogy minden a lehető legnagyobb rendben megy: azok számára, azt, azzal a módszerrel és annyiért hirdetünk, hogy számunkra ez elméletben akár optimális is lehet.

  • Mi a helyzet a gyakorlatban? Miből fogjuk tudni, hogy valóban jól működik a gépezet?
  • Biztosan a megfelelő irányba haladunk? Miként és honnan szerzünk megerősítést?
  • Mivel alakíthatók át adataink értékes információvá? Hogyan fogunk ezekkel az információkkal dolgozni?

5. LÉPÉS

  • Mit fogunk vizsgálni a visszajelzések beérkezése után? Mennyire tér el a várt eredmény a valóstól?
  • Ezen a ponton mi a pozitív és mi a negatív tapasztalatunk? Hogyan kovácsolunk ezekből előnyt?
  • Mi lesz a következő lépés? Mivel orvosoljuk hosszútávon a felmerülő problémákat?
  • Fel voltunk készülve az adott problémára? Ha nem, miért nem? Ha igen, akkor miért alakult ki mégis?

Nincs két egyforma vállalkozás, mégis ezen általános kérdések átgondolásával megalapozhatjuk a sikert. Soha ne felejtsük el tervünket félévente, de legalább évente megújítani. Nincsen megfelelő marketingstratégiánk egészen addig, míg csak akciókra reagálunk, mert így nem leszünk felkészülve a folyamatosan változó piaci és egyéb körülményekre. Márpedig erre a lehető leggyorsabban válaszolnunk kell, ez fennmaradásunk kulcsa. Rakjuk le ezeket az alapköveket. Ettől tudhatunk biztos talajt a lábunk alatt.

Ha szeretné marketingszakértő segítségét kérni a következő üzleti év marketingstratégiájának összeállításához, kérjen időpontot konzultációra a +36703976755-ös számon vagy kérjen visszahívást marketingügynökségünk kapcsolat oldalán